Hoe kun je goedkoper media gaan inkopen?
Het lijkt allemaal zo simpel, eventjes het mediabureau briefen voor een mediaplan. Even de consultant vragen wat goedkope media inkoop, en klaar. Was het maar zo simpel; overal in de media staat het begrip touchpoints centraal. Een touchpoint is een raakvlak waar een adverteerder en de doelgroep op radio of tv elkaar tegenkomen, en het liefst tegen een betaalbaar tarief.
Effectieve media planning
Bij goede en effectieve media planning gaat het om een effectieve reclameboodschap, via de juiste media op de juiste momenten en bij exact de goede doelgroep te krijgen. Daarvoor is natuurlijk kennis van die doelgroep nodig en de kennis van onderhandelingen als je media inkopen op een slimmere manier wilt doen.
Studenten leren media inkopen
Omdat veel media studies zich richten op hbo studenten en mensen zonder achtergrond in de media, start een goede media inkoop studio met de introductie van basisbegrippen. Ervaren media mensen zullen die termen direct herkennen. Denk dan aan woorden zoals contactfrequentie en communicatievermogen maar ook aan het begrip GRP.
De media studio vervolgt met een logische indeling van media zoals dagbladen, magazines, radio, tv, bioscoop reclame en media strategie. Voor tv en dagbladen wordt de meeste ruimte uitgetrokken. Online komt nauwelijks aan bod, waardoor hier men zeker meer op moet focussen zodat men leert wat online media inkoop is.
Media & social inkoop studies
Ook dienen media studies misschien een grotere rol geven aan social media inkopen. Maar ook meer aandacht voor zaken als online marketing, affiliatemarketing, display advertising mogelijkheden en natuurlijk videomarketing. Pas als men alle begrippen onder de knie heeft zal met goedkoper media inkopen kunnen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!