Wat is het verschil tussen b2c en b2b e-commerce?
Steeds vaker zien we dat bedrijven gebruik maken van online commerce, beter bekend als e-commerce. In het verleden waren dit vooral b2c bedrijven, maar door de onlineontwikkelingen wordt e-commerce ook enorm belangrijk voor b2b shops. Wanneer je online inactief bent loop je als bedrijf al een paar stappen achter op je concurrentie. Echter is de b2b e-commerce anders als de e-commerce voor b2c bedrijven. In dit artikel nemen we jullie mee in een aantal van deze verschillen.
De kopers
Het grootste verschil is natuurlijk de kopers. Bij b2c heb je natuurlijk maar te maken met één consument en bij b2b is een heel bedrijf jouw klant. Een bedrijf heeft dan vaak ook meerdere belanden en zijn de beslissingen die worden gemaakt anders. Je ziet dan ook vaak dat b2c bedrijven richten op impuls aankopen van mensen. Echter moet er bij b2b aankopen meer worden nagedacht. Dit maakt het gedachteproces en beslissingsproces dan ook heel anders.
De orders
Ook bij het zetten van orders is er een groot verschil. Je ziet namelijk dat bij b2c bedrijven er veel kleinere orders worden geplaatst. In de b2b wereld komen deze natuurlijk ook wel voor, maar in de b2b e-commerce zien we vaak dat de bestellingen een stuk groter zijn. De frequentie in bestellen is dan ook heel anders bij b2c en b2b e-commerce. Over het algemeen zien we ook dat orders bij b2c vaak sneller geleverd moeten worden omdat consumenten snel hun producten in huis willen hebben. B2b orders duren over het algemeen iets langer omdat het gaat om grote hoeveelheden die ruim van tevoren besteld worden. De focust ligt hier dan ook op de hoogte van de verzendkosten in plaats van de duur van de levering.
Productprijzen
Ook in de prijzen zijn er verschillen. Op een b2c site is het vanzelfsprekend dat de prijzen met BTW worden getoond. Echter zien we vaak dat b2b webshops de brutoprijzen tonen. Hierdoor ziet de website er erg anders uit.
Een ander verschil is dat er bij b2b vaak gebruik wordt gemaakt voor specifieke prijzen voor bepaalde klanten. Bij b2c zijn alle kosten eigenlijk voor alle klanten hetzelfde. Het is dus handig voor b2b bedrijven om een webshop te vinden waar ze hun afgesproken prijzen kunnen zien door bijvoorbeeld in te kunnen loggen op de website.
Zijn er ook overeenkomsten?
Natuurlijk hebben b2c en b2b e-commerce ok overeenkomsten. Bij beide aankopen gaat het natuurlijk om een persoon die uiteindelijk de producten koopt. Bij b2b zullen er meer automatische orders worden geplaatst, maar de beslissingen worden uiteindelijk gemaakt door personen. Dit maakt de gebruiksvriendelijkheid van de webshop dus ook enorm belangrijk. Zonder een gebruiksvriendelijke website zul je veel klanten verliezen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!