Luistercijfers: MNM versterkt zijn positie bij de jongste radioluisteraars

Luistercijfers: MNM versterkt zijn positie bij de jongste radioluisteraars

Donderdag, 23 augustus 2012 - 13u14

Vandaag heeft het CIM de nieuwe luistercijfers voor de Vlaamse radiomarkt bekendgemaakt. De cijfers bestrijken de periode april tot eind juni. MNM doet het bijzonder goed. Het bereik van het jongerennet van de VRT blijft al een jaar constant groeien en bedraagt nu net geen 600.000 luisteraars per dag.

Studio Brussel verliest wat marktaandeel, maar doet ruim beter dan in dezelfde periode vorig jaar. Radio 2 blijft ook nu de grootste radiozender van het land: 1.313.000 Vlamingen luisteren dagelijks.
 
MNM groeit opnieuw
MNM heeft sterke maanden achter de rug, met succesvolle mobiliserende initiatieven als ‘De strafste school’ en ‘Marathonradio’, de uitdaging van Peter Van de Veire ter ondersteuning van blokkende studenten.
Het bereik van MNM was het voorbije jaar al constant gegroeid en wordt nu nog iets groter. De zender bereikt net geen 600.000, vooral jonge, luisteraars per dag. Dat zijn er bijna 50.000 meer dan een jaar geleden.
Ook het marktaandeel stijgt sterk: van 8,4 naar 9,5 procent.
 
Radio 2 blijft de grootste zender
Radio 2 is bij deze meting opnieuw de grootste radiozender van het land, met dagelijks meer dan 1,3 miljoen luisteraars. De familiezender haalt een marktaandeel van 29 procent met een sterke programmering waarin regionale en nationale berichtgeving en veel aandacht voor artiesten van bij ons centraal staan.
 
Studio Brussel: sterker voorjaar dan in 2011
Studio Brussel presteert sinds lang op bijzonder hoog niveau en doet met 11,2 procent marktaandeel en 656.000 luisteraars ruim beter dan in dezelfde meetperiode vorig jaar.
 
Radio 1 lanceert nieuwe programma’s
Radio 1 rondt opnieuw de kaap van 8 procent marktaandeel. Het net had dit voorjaar al een aantal nieuwe programma’s aangekondigd, die na hun lancering de komende weken voor nieuwe zuurstof in het schema zullen zorgen. Van de sterke sportzomer werd in deze meting alleen een deel van de EK-verslaggeving meegenomen. De bijzonder populaire Tour-uitzendingen en de Olympische Spelen werden niet meegeteld.
 
Klara blijft stabiel
Cultuurzender Klara blijft opnieuw vrij stabiel en verliest 0,1 procent marktaandeel. Het bereik en de luisterduur liggen in lijn met dezelfde periode, in het voorjaar van 2011.
 
Els Van de Sijpe, manager radio bij de directie media:
“Het bereik van het medium radio in Vlaanderen blijft bijzonder hoog: 77,3 procent van de Vlamingen luistert dagelijks. Ook de voorbije maanden waren goed voor de radionetten van de VRT: dagelijks kiezen gemiddeld 2.882.000 luisteraars voor een van onze zenders. Het constant groeiende bereik van MNM doet ons bijzonder veel plezier: het net is nu nog meer geliefd bij de jongere luisteraars. Wij kijken ondertussen ook vooruit naar het najaar. Al onze radionetten lanceren straks nieuwe programma’s en initiatieven om hun luisteraars nog beter te bedienen.”
 
 

Related posts:

  1. CIM-radio: Studio Brussel stijgt door tot 12,5 procent
  2. Q-music versterkt positie als marktleider in nieuw luisteronderzoek
  3. VRT-radio bereikt dagelijks 3 miljoen luisteraars – Radio 2 grootste stijger
  4. CIM-radiocijfers: VRT-radio verstevigt positie
  5. Luistercijfers: Nostalgie bevestigt zijn groeipad